Adrian Vadeanu – Participare Athanor la proiectul cArtESETE

Adi Vadeanu 1

8

Vineri, 5 aprilie 2013, sala senatului Universitatii Danubius din Galati a gazduit o noua lansare cArtESENTE, insotita deja traditional de o instalatie ATHANOR.  Volumul miniatural a fost semnat de data aceasta de Alina Beatrice Chesca, “Odiseea din noi” devenind inspiratie pentru plasticianul Adrian Vadeanu, membru ATHANOR.

O94A0021-copy

Iata ce ne-a marturisit artistul fata de experienta cArtESENTE:

“Cand am primit cartea, mi-am spus ca este foarte simplu, am multe schite de lucrari si repede adaptez una din ele. Insa pe masura ce derulam firul poeziilor, mi-am dat seama ca nu prea merge tactica asta, asa ca m-am pus vitejeste pe treaba.

Nu este chiar simplu sa-ti inchizi fisierele din creier si sa deschizi altele noi cu care sa te contopesti, imprumutand trairile, senzatiile, simtirile si starile insufletite de poezii, traducandu-le in culori si forme.

Vreau sa spun ca, citindu-le, m-am trezit calatorind (vrand-nevrand), intr-o lume plina de traire si culoare .
De aici incepe calvarul: sa alegi formele si culorile, sa le pui cap la cap, de aici incep momentele de extaz – cand crezi ca ai gasit forma si de agonie – cand iti dai seama ca nu este chiar ce trebuie. Doua saptamani am trait in alternanta asta si usor- usor au inceput sa se concretizeze formele.

In primul rand titlul volumului “Odiseea” m-a proiectat in trecut in legendara perioada a lui Ulisse. De fapt cu fiecare poezie citita eram plimbat in trecut –prezent –viitor, citez: “in cautare de versuri nescrise” .Dupa care cuvintele repetate : ”vant”, ”vechile corabii” si “tarmurile ca un nume de legenda”, au contribuit foarte mult la crearea lucrarii.

In partea de jos macheta este bine si solid ancorata prin cele trei arcade (trecut, prezent, viitor) in “tarmurile ca un nume de legenda”. Aceste arcade se unesc in partea superioara (miezul lucrarii) intr-un conglomerat de forme (scari, porti, intrari), transformandu-se gradat prin unduiri in foi de papirus si “ravase zeilor “, intr-o veritabila “arca interdimensionala a imaginatiei, cu panzele umflate spre “vietile din alte ceruri”, lasand deschisa “scara la cer”.

“O opera mare este intotdeauna echivoca, are intotdeauna doua fete’’- ceea ce poate face artistul este sa prezinte “imaginea sa despre lume’’ “ramanand credincios siesi si independent de subiect’’ astfel incat ,”artistul creeaza noi perceptii si ridica nivelul de intelegere al oamenilor’’
Andrei Tarkovsky

Proiectul cArtESENTE este coordonat de Centrul Cultural “Dunarea de Jos” Galati, prin poeta Florina Zaharia.

